Les arrels de les plantes il·lustren el cartell de la 15a Fira Mediterrània

Cada aplicatiu lluirà una planta aromàtica diferent

Cada aplicatiu lluirà una planta aromàtica diferent

Les plantes aromàtiques, fent una clara al·lusió a l’àmbit gastronòmic comú a la zona de la Mediterrània, són les protagonistes de la imatge gràfica de la 15a edició de la Fira Mediterrània de Manresa. Les plantes aromàtiques i les seves arrels, en relació directe al concepte que inspira els espectacles que es programen al mercat manresà. A més, al disseny del 2012, les arrels també donen més força al lema de la Fira Mediterrània, “Factoria d’arrel”, amb una enginyosa imatge que combina els conceptes d’”indústria” i “arrel”. La imatge inclou per primer cop la pestanya del 'Mediterrania Professional Meeting', fet que ja posa de manifest la voluntat de continuar potenciant el vessant d'intercanvi comercial de la cita manresana. El nou disseny torna a ser obra del granollerí Lluís Bertrans, guanyador del concurs convocat per tal d’escollir la imatge gràfica del 2012. Bertrans també és l’autor del drac-peix inspirat en el romànic que l’any passat va protagonitzar la imatge de la 14a Fira i que enguany llueix al logotip identificatiu de la Fira Mediterrània.

Bertrans ha escollit les plantes aromàtiques per tal d’acostar-se a la gastronomia com a aspecte important alhora d’entendre i valorar la festa i la cultura popular, “no hi ha festa que no tingui el plat a taula, que no tingui el moment gastronòmic dins la seva celebració”. Bertrans explica que en el context festiu, les reunions al voltant del plat a taula sobrepassen la simple acció d’omplir la panxa per passar a ser un moment per reposar de l’activitat festiva i compartir amb amics i familiars un acte més de socialització, són “moments de tertúlies i gresca, que moltes vegades, acaben, altra vegada en festa”.

Tret comú de la Mediterrània

Aquests plats i àpats tenen les arrels a casa nostra, a la Mediterrània, amb ingredients comuns que aporten un equilibri perfecte entre peixos, marisc, carns, aus, fruites, verdures, oli, farina i espècies. En aquesta gran varietat d’ingredients, les plantes aromàtiques hi tenen molt a dir, a través de mil salses i vinagretes que condimenten la resta d’aliments, i amb les quals a més, fem infusions, olis o destil·lem licors. Bertrans aprofita així per picar l’ullet a la proclamació per part de la Unesco al 2010 de la Dieta Mediterrània com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat i també a la nova candidatura de la cuina catalana per ser declarada també Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la Unesco.

En la imatge creada per Bertrans, les arrels de la planta hi tenen molt de protagonisme, ja que són elles les que prenen “el que disposa la terra, per poder produir i tornar a donar”. Amb aquesta definició, Bertrans vol reflectir un paral·lelisme clar amb la cultura d’arrel, que s’inspira en els orígens per crear un producte totalment nou i per tant contemporani. La imatge de les arrels també donen més protagonisme a la marca “Factoria d’arrel”, el concepte de la Fira Mediterrània com a espai per a la indústria cultural en l’àmbit de l’arrel, que es va incorporar l’any passat. Amb el nou disseny, el lema guanya marca i presència i fa el missatge conceptual més entenedor per al gran públic.

A la imatge del cartell, la planta que hi apareix és la menta, però Bertrans anirà jugant amb diverses herbes a les múltiples aplicacions del disseny.

El dissenyador

Lluís Bertrans és un freelance especialitzat en disseny gràfic per l’Escola d’Arts i Oficis de Vic. Treballa en el sector des de fa 15 anys i al llarg de la seva trajectòria professional ha participat en diversos projectes en el sector cultural (com per exemple, la Festa Major dels Blancs i Blaus de Granollers, el Festival Internacional de Música de Granollers, l’Escola d’Estiu d’Educació Musical, la Fundació Escolta Josep Carol, l’Associació Cultural de Granollers, l’Associació d’Ensenyants de Música de Catalunya, Arsènic Espai de Creació, el Teatre Auditori de Granollers i diferents projectes per a l’Ajuntament de Granollers, entre d’altres). La seva proposta gràfica també va ser escollida l’any passat per il·lustrar la Fira Mediterrània de Manresa. Bertrans ha guanyat durant dos anys seguits el concurs convocat per tal d’escollir la imatge gràfica de la Fira Mediterrània.

 

P1020074(1).JPG

Lluís Bertrans i el nou disseny de la Fira Mediterrània