Fira Mediterrània es posiciona com a plataforma d’exportació amb l’augment dels professionals internacionals

15 sessions dels espectacles de pagament han exhaurit les entrades 113 propostes de totes les disciplines artístiques presents a la fira en més de 230 representacions, 36 estrenes, 10 coproduccions amb altres fires, festivals i agents. Xifres que reforcen el paper estratègic de la Mediterrània com a aparador i motor de creació al nostre país

15 sessions dels espectacles de pagament han exhaurit les entrades

113 propostes de totes les disciplines artístiques presents a la fira en més de 230 representacions, 36 estrenes, 10 coproduccions amb altres fires, festivals i agents. Xifres que reforcen el paper estratègic de la Mediterrània com a aparador i motor de creació al nostre país

L’innovador disseny de la Llotja incentiva la dinamització de l’intercanvi entre professionals del sector

Amb 1173 professionals acreditats (prop del 5% més que l’any passat), de 637 entitats diferents (8,6% més) procedents de 34 països, la 16a Fira Mediterrània de Manresa manté un bon estat de salut i es consolida com el primer mercat d’espectacles d’arrel de la zona mediterrània. D’aquests acreditats, 139 (el 12% del total) han estat de procedència internacional, 905 són catalans (el 77%) i 125 de la resta de l’estat (11%). D’aquesta manera, la Fira es manté en les xifres globals dels darrers dos anys i suporta bé el context de crisi, alhora que manté la tendència –per tercer any consecutiu- en l’augment de professionals estrangers acreditats, aspecte que fomenta la venda i exportació de les propostes presentades. Respecte als 115 internacionals acreditats l’any passat, en aquesta edició es registra un augment del 17%. És representatiu també que els professionals espanyols no deixen d’acudir a la cita en un moment en què les entitats mesuren molt els seus moviments.

L’aposta decidida de la Fira per generar sinèrgies entre diferents agents i festivals o fires d’espectacles en l’àmbit de la producció d’espectacles s’ha traslladat també a l’espai de la Llotja Professional, que amb un nou disseny més creatiu i agradable, amb materials reciclats, ha fomentat un millor espai de trobada i de relació, de més proximitat entre compradors i venedors. En aquesta línia, els formats de presentació a través dels Network Meetings (presentacions breus de projectes i serveis) i els Speed Dating (trobades ràpides entre artistes i programadors), han revalidat el seu èxit i se n’han programat més, fins a 195, més del doble de les 90 de l’any anterior. Per la seva banda, les jornades professionals han despertat major interès, amb 189 professionals inscrits, un 18,5% més respecte als 154 de l’any passat. Fira Mediterrània a més ofereix des de la passada edició la possibilitat de seguir a través de streaming les jornades, cosa que aquest any han fet 130 usuaris, un pas de gegant respecte als 34 del 2012.

17.419 entrades

Amb un total de 17.419 entrades de pagament adjudicades fins ahir, Fira Mediterrània augmenta l’assistència de públic respecte l’any passat, amb 3.307 entrades més venudes, un 17’40% més, i un 69% d’ocupació global.

El públic assistent a les propostes de pagament ha exhaurit 15 sessions i espectacles, corresponents a Jordi Savall (espectacle inaugural), Obrint Pas, Marc Parrot i Eva Armisén, Nats Nus, Albena Teatre, Fem sonar les musiquetes i Joan Alfred, Miquel Gil i Pep Gimeno “Botifarra”, el concert de divendres a la Vela Estrella DAMM / Milcentenari, Muchachito y sus compadres i Lichbende.

Fidelitat dels professionals a la Fira

L’estudi que en aquests moments realitza la Fundació Universitària del Bages sobre les dades extretes de la Mediterrània de l’any passat testimonia que un 70% dels professionals acreditats no és el primer cop que assisteix a la Fira: La mitjana d’assistències se situa en 6,7 vegades i el valor més repetit és de 4 estades. Aquesta fidelitat, que demostra l’interès i utilitat que genera la fira entre els professionals, es combina amb la seva capacitat de captació de nous clients: un 30% de nous professionals desembarquen cada any al certamen.

Nous models en la contractació d’espectacles

Les tendències que marca l’estudi que s’està realitzant en aquest moment sobre les contractacions de l’any passat ens avancen d’entrada una dada interessant d’analitzar. Les empreses artístiques participen del risc en la gestió i explotació dels seus espectacles molt més que fa tres anys. Si aleshores parlar de contractes implicava pràcticament només el pagament d’un caixet, en aquests moments el 30 % de les contractacions es realitzen amb fórmules que impliquen la participació de l’empresa del propi artista o de la seva promotora en les gires i temporades dels espectacles.

Augment de l’activitat a les xarxes 2.0

Enguany les xarxes socials, principalment Twitter, Facebook i Instagram, han incrementat considerablement l’activitat en relació a la Fira Mediterrània. A Facebook la Fira ha traspassat la xifra dels 3.000 admiradors; Twitter ha doblat el nombre de seguidors (amb més d’1 milió d’interaccions del hashtag #FMediterrania), i Instagram s’ha disparat arran de l’èxit de la convocatòria del concurs Mobileart (obert fins al tancament de la Fira).

Indicadors

16a Fira Mediterrània de Manresa

Aquests són els indicadors més destacats amb què es clausura la 16a edició de la Fira Mediterrània de Manresa:

  • Total de professionals:1.173 (184 dels quals són periodistes)
  • Catalans: 905 (77%)
  • De 10 comunitats autònomes: 125 (11%)
  • Internacionals: 139 (12%)
  • Ens professionals: 637 (de 34 països)
  • Entrades: 15.856 fins dissabte a la nit
  • 15 sessions d’espectacles han exhaurit les entrades
  • 189 acreditats a les jornades professionals
  • 195 speed datings del Mediterrània Professional Meeting amb el 100% d’ocupació

Altres indicadors de la 16a FIRA MEDITERRÀNIA DE MANRESA

  • Pax d’hotels gestionats des de Fira: 820
  • Número d’àpats servits a artistes durant la Fira: 1.512
  • Transfers interns i externs: 267
  • Acords de promoció: 68
  • Impactes sobre la Fira als mitjans de comunicació: 625 (fins dissabte al vespre)
  • Número de CD’s compilatoris de la música de la Fira editats: 10.500
  • Escoles de Manresa i la comarca del Bages que han assistit al FiraEscoles: 20
  • Admiradors del Facebook: 3.155
  • Seguidors de Twitter: 2.003
  • Abast i lliurament real del Hashtag #FMediterrania: 1.292.361
  • Instagram #FMediterrania: 386
  • Reproduccions vídeos YouTube: 4.848
  • Visualitzacions de l’Issuu: 63.866
  • Número de visites al web de la Fira durant el darrer mes: 20.701
  • Països des d’on s’ha navegat pel web de la Fira: 72 (amb França, Itàlia, Estats Units, Regne Unit i Alemanya a capdavant del rànquing).
  • Duració mitjana de cada visita: 4’15’’
  • Usuaris que han seguit les Jornades Professionals via streaming: 130

 

Material gràfic a: http://comedia.cat/ca/comediateca/mediterrania_2013